Sufi Quotes

do u realize , i spent much on IG ,wechat , and facebook than this blog? 凸(¬‿¬)凸 . peace

Friday 30 October 2015

Tentang Fitnah

“Sesungguhnya orang-orang yang mendatangkan fitnah kepada orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan, kemudian mereka tidak bertaubat, maka bagi mereka azab jahannam dan bagi mereka azab (neraka) yang sangat pedih”. (Q.S. al-Buruj: 10)

Sifat manusia yang suka mendengki dan mencemburui ,
ingin menjatuhkan seseorang hanya kerana dia lebih mulia hidupnya dari hidup diri sendiri
kerana mulut badan binasa,
kerana kata setajam pisau
kerana manusia sekejam iblis,
Maruah tergadai dek kata
Maruah dicela kerana cerita
Maruah di rosak kerana kepalsuan
Maruah drobek kerana mulut manusia

Aku melihat , aku mendengar sendiri bagaimana manusia hidup dengan kepalsuan, dengan kehitaman dan dengan fitnah . Aku sendiri tertanya , bagaimana dia nanti di hari penentu ? bagaimana pula dengan diri aku ?walaupun hanya mendengar ?
Aku tak mampu mengelak , aku tak mampu menghalang , tetapi aku mampu menggunakan akal
aku mampu berfikir , Tiada siapa berhak untuk menilai ataupun dinilai .
Begitu jua aku.

Fitnah ni sama macam Judging kata org putih , you know judging ? kau tak tau , pergi mati..mak ayah hantar g sekolah , tapi still bodoh jugak . kalau yg x g sekolah tu , aku boleh la terima...
ni pergi sekolah ,  siap pergi sekolah agama n sekolah khas agama pun tak tau juga hukum fitnah tu..memang baik tak payah jadi manusia lah . Pergi kau mereput kat tengah hutan, cakap dengan monyet. Judging sama je macam fitnah , kau dah la tak kenal orang tu luar dalam, isi hati dia pun kau tak tau, tapi senang-senang kau buat andaian dia bersikap sekian sekian .
Baru-baru ni , ada seorang kawan aku ... pandai ...depan aku punya macam bidadari , semut pun tak pijak... rupanya belakang aku , macam iblis... sebarkan perkara tak betul .
aku sebenarnya dah banyak dah kawan macam ni , tapi aku biarkan ,aku diamkan... aku buat bodoh je , kat akhirat nanti , aku akan pastikan kau merangkak cari aku .
Memang anjing punya perangai . Yang paling buat aku bengang , aku simpan Aib dia dah lama dah , malah aku terima dia seadanya dan aku tak beritahu siapa-siapa pun. Tup tup aku dapat tahu, dari sahabat aku , yg dia bercerita tentang Aib aku yang sama sekali tak betul . Tak leh blah lak tu , dia dengar dari mulut orang-orang kampung yang 24 jam suka bergosip petang-petang ,ala spesis jejiran tak guna , yang suka mengumpat petang-petang .Aku tau la, kau tak bekerja,mngharapkan duit kerajaan, dan suka makan atas ihsan orang lain.
That why aku paling benci nak bergaul dengan jiran ,nak2 kalau jiran yang xberapa nk educated sgt , yang lepas sekolah , gatal nak kawin .kerja dia dah la takat menghabiskan duit mak bpak. bongok .Kecik2 xnk mampus , dah besar menyusahkan orang.
eh kawan aku yang tamat sekolah pun tak macam kau ! buat malu je. Ni la jenis orang kampung yang 24 jam suka buat dosa. hahhh stress aku

Ye , aku ni ada je dosa2 .Aku ni bukan berhati putih sangat , at least aku hidup pakai otak.
Namun , aku juga sedar... mungkin ini ujian , dan mungkin adalah hukuman aku. BUT seriously , memang kau ni BODOH DAN BANGANG SANGAT eh , nk sebarkan cerita fitnah tanpa usul periksa dan tak nak tanya aku dulu ? kau takut nak tanya? dah tu apasal kau nak sebarkan? kau rasa aku tak akan jawab ? so just because ko rasa aku tak akan jawab, tu berikan kau lesen untuk menyebarkan ? tak sangka aku , ada juga manusia Bodoh sangat macam ni . YA ALLAH
Kalau yang membaca ni , ada terdengar desas desus apa saja tentang aku , simpan seorang sendiri , kalau musykil, tanya aku ... aku akan jawab . Aku tak nak pun jumpa kau kat akhirat , dan aku banyak lagi manusia yang aku nak kejar kat akhirat nak minta ampun dari melayan kau .
( haha, aku cakap sebab aku sedar diri)

Fitnah merosakkan ,fitnah akan merosakkan 3 jenis manusia :
Yang mengucapkan, Yang mendengar Yang difitnah

P/S : kawan bererti manusia yang kurang penting dalam hidup aku ,sahabat ialah sahabat yang aku              nak jumpa kat syurga

Hidup biar jadi pendakwah dan bukannya penyebar fitnah .FAHAM ?!!

                                       Hasil carian imej untuk fitnah quotes

xoxo zarith

No comments:

I love art