Sufi Quotes

do u realize , i spent much on IG ,wechat , and facebook than this blog? 凸(¬‿¬)凸 . peace

Tuesday 9 August 2016

hidup di kuala lumpur

Assalammualaikum .

sebab aku dapat la sikit pengalaman duduk kat betul2 Kuala lumpur , so aq share la sikit camna life aku dan camna aku tempuhi nya , Berbekal kan Rm500.00 sebulan sebagai payment budak intern . Aku akui , aku hidup cukup-cukup je .

Dapat tawaran kerja(dah pun kerja) kat Ampang park , manakal tempat stay kat Pandan jaya. pengangkutan ulang alik dengan LRT . maybe sesetengah orang kata ,'' ala naik LRT Je, murah xpe, still boleh hidup''
okay jom kita kira2 gaji aku sebulan habis kat mana ,

Belanja kos hidup

Rumah sebulan termasuk api air = RM 137.8o
Kad LRT touch n Go( diskaun berapa posen je pun) = RM 180.00(Satu bulan, tolak hari sabtu ahad)
Belanja keperluan rumah( rm 150.00)
Belanjawan setiap hari .beli makanan dn sbgainya. (RM 60.00 Sebulan)

= RM-527.00 ,
So lagi RM 27.00 dtg dari mana ?, dari ihsan mama ayah ..uhuhuhu
Ni pun aku jimat gila2 , keperluan rumah aq beli yang penting , dan untuk elakkan aku jimat duit makan lunch , setiap hari aku bawak bekal dan memasak . aku jarang makan kat kedai luar, sebab aku tahu , satu hari boleh habis rm 20.00 !
barang keperluan rumah pun aku beli beras , kicap , kiub sup , bawang merah putih dan telur, dan serta perasa .tu belum kalau barang lain macam sabun bdan tu semua , aku amik super duper murah kat giant , botol besar sebanyak 1000 ml , tahan 3 bulan.

pengangkutan

setiap hari aku gunakan LRT sebagai pergi balik dari tempat kerja , aku jarang keluar setiap minggu untuk have fun sebab nak jimat tambang duit lrt, cuma pergi bila ada orang ajak jalan naik kereta diorang .Kalau aku have fun pun , waktu aku nak habis intern , aku collect duit baki setiap bulan.

Setiap hari , aku kena kejar LRT , Aku rasa masa tu jelah aku sgt pentingkan masa, dan selalu kira masa untuk aku sampai ke tempat kerja , dalam 30 minit sahaja ke tempat kerja aku , tapi tak leh senang hati sgt , sbb kdg2 LRT boleh tahan penuh mcm sardin . aku pernah berhenti kat LRT Cheras , waktu tu hujan , aku tggu kat situ , lepas 4 kali LRT Pergi baru aku dapat naik , tu pun nasib . Nampak tak betapa sardin nya!!!

Tekanan

aku takdelah berdikari terlampau , sbb ada masanya aku akan menangis mengadu kat ikmal, tu pun dia bg support suoh aku sabar ...

aku ingat lagi , mcmna mula2 aku research tmpt tggal ngn tmpt kerja aku ni, yg temankan si ikmal , dia yang paling kuat membebel dan bg ceramah tentang hidup kt KL ni nnti . dia ajar aku naik LRT ,cara itu ini.. aku tak tau la nak harapkan sapa , kalau bukan dia .huhu

Masa nak abis intern , yang sanggup dtg jauh2 dgn pakai selipar jepun sbb nk tlog aku angkat brg ke TBS pun dia , yelah kalau mula2 aku dtg mama n adik aku yg tlog angkatkan ... aku pun xnk susahkan mak aku, dia dah la tak tau jalan2 KL ni , so si ikmal ni lah yang menyahut bila aku mintak tlog , yg lain..hmm semua xleh pkai .

bukan apa , nak angkat barang ke lrt dgn brg bnyk , siap lalu jambatan lagi..haih.. hmm
haih...

masa starting kerja , aku sakit sikit , yelah mmg aku catu gila2 makanan aku , aq abis belajar terus intern ..xde collect duit untuk permulaan hidup kt KL.... kenapa aku xollect? ha tanya lecture aku ...kenapa nk sgt pnjang kan masa hntr dateline assigmnt n nk sgt suoh kitorg kerja jauh2 dn pastikan tmpt kerja tu 5 bintang . -_-

org lain semua kaya , boleh la hidup , aku ni ? betul2 xde apa... aku sakit, family jauh , aku xde kwn boleh yg aku mintak tlog or boleh aku lepaskan stress.. semua jauh .. aq sorg je trcampak jauh2..kt tgh bandar KL ni. hmm

lepas ni , kalau aku kerja kt KL lagi , aku nk plan , untuk kumpul rm 2000 untuk starting live aku , sebelum start kerja kt Kuala lumpur , at least aku boleh hidup tnpa kais mkn pagi ,ptg mkn ptg... huh



kenangan dengan company rashwealth :)

sebagai grafik designer

No comments:

I love art