Sufi Quotes

do u realize , i spent much on IG ,wechat , and facebook than this blog? 凸(¬‿¬)凸 . peace

Monday 28 September 2015

Tips Cantik by Zarith




~~~~~~~~~~~~~~Hallu Hallu Halluuuuuuuuu..... !~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

cikedout cuols .. apa ni apa ni ? Zarith yg buruk , sakai , selekeh ni nak bagi tips kecantikkan ? Whatttt the hells? eh eh eh Tak sedaq diri betoi...

Hahahahaha  la kau....

Eh suka hati aku la lahanat . Kau pi berambus , tak usah nyibok kat blog aku la lahanat... haha
#HatersGoDie

Lol , lah lah ingat aku ni apa? sesakai aku pun ada amalan aku Lah..dont judge nyah by my cover .
oke oke la... kita mulakan dulu , Amalan yang xperlu kan duit langsung , so sangat jimat gila untuk sesapa yang macam aku kedekut nak mampus

1. Air .

 pastikan minum air sekerap mungkin , air ni kita boleh umpamakan macam kolagen , but kolagen versi nature... jimat kan?? hee . 
Kalau nak tahu , air ni memang merawat segala penyakit dalam badan ,kecuali kanser la, i xtau apa2 plak...so example if muka cu ols kering ,merekah , gelap , ada wrinkles ...rajinkan amalan minum air kerap sekerap mungkin . In sya allah , dan untuk tahu badan kita cukup air ke idok , Tengok ayaq kencing hang , kaler jernih tu tanda sihat dan memang sepatutnya kau teruskan jeee....kalau selain dari kaler tu...tanda nya kau nak mampus cepat lah tu , kau kena minum sekerap sampai ayaq kencing kau jadi jernih... 

haha


kata lect i kan , kita tengok pokok, kalau nak segar bugar kena selalu bagi air kan? kalau xbgi ...dia mereput la of coz... so sama la kita sebagai manusia yang dijadikan Allah ni , 

2. Wap air

Wap air ni , khasiatnya boleh mengurangkan segala mak nenek jerawat dan memudahkan memicitkan jerawat-jerawat degil sedegil kuman . Serta bagi cu ols yang mengalami muka tegang , kering dan xselesa bila kering sangat , boleh amalkan cara ini . Aku dh cuba dah... siyez menjadi .
Muka pun obvious lembut dan senang picit jerawat dan segala hama kat muka aku ni. Heheh dan kalau nak tahu , bila kita wap kan muka , kan titisan air akan jatuh ke dalam baldi. kau boleh judge muka kau tu kotor ke tidak. kalau air baldi keruh, maka memang dalaman muka kau tu tak bersih.

*Tuala
*Air panas
*Baldi/Mangkuk( muat masuk muka kau)

Cara nya , kau poie la masak ayaq sampai mendidih , pastu tuangkan ke dalam baldi , dan selubung kan kepala dn muka ke dalam baldi dengan tuala mandi kau . Anggaran cadangan masa , 10 minit .Bagi yang tak tahan dan nak nazak , boleh selang seli amik nafas dan cuba tahan semampu nya. Sebab panas gila bila wap tu kena kat muka, kau nak bernafas pun memang gerenti guna mulut bukan hidung. Aku pun macam apa dah.......haish
bagi kulit sensetive macam aku , seminggu sekali dah memadai dah . Yang xde apa2 masalah , 3 kali seminggu pun boleh...No hal bro.....Wap air boleh dipakai 2 kali, tu sapa2 nak share baldi ngn roommate pun bole....haha

Tips tambahan : sebelum nak pakai mask/ segala apa mak nenek produk muka kau, wap kan dulu muka selama 5 minit . dan cuci pakai air suam dan baru la bole pakai produk muka kau yang menimbun yang ada macam2 jenis. Ini kerana , saat itu liang pori kita terbuka dan memudahkan produk muka tu meresap ke dalam muka kita dengan mudah dan berkesan .
Kalau sesapa ada masalah pori besar , setiap pagi amalkan tuam ais kat muka atau pun air sejuk. Keberkesanannya kurang diketahui, sebab den dengar dari mak den...den ni pemalas bangun pagi. Memang tak pernah la buat


Right now kita pergi ke amalan yang memerlukan duit.... hahahaha
Aku ni budak hostel , so aku memang xdelah nak pakai telur sebagai masker...sebab kedai runcit ..hmm sila lah google uitm lendu map , kedai runcit kat luar uitm dan keluasan uitm lendu ni tak mampu meyakinkan mak ayah belikan aku motor ,setiap hari jalan kaki turun bukit naik bukit. Macam harem...

1. Masker Hitam (Daiso)



Masker ni boleh didapati di kedai Daiso ,murah je.. Rm 5.50. Sebab dh GST kan..dulu RM 5.00 jer.
produk ni dari Japan dan ke best annya , dia menanggalkan kulit mati muka dan White head . Benda ni xdelah se megah produk mahal gila babi kat pasaran sekarang . Tapi aku ni jenis asal dapat jimat , benda ni okay la sebenarnya cuma proses dia tak se strong produk lain , tapi boleh lah.... 

pakai ni sekali seminggu je dah memadai.... kau pakai hari2, xrosak ke kulit kau nanti? hek hek

2. Pencuci Muka
Tak kira apa jenis jenama korang pakai , basuh dan sambil urut secara perlahan . Kita ni kalau manusia rambut sama hitam , hati lain-lain. Of coz, jenis muka pun berbeza. Aku ni plak jenis pakai pencuci jenama mahal-mahal. hahahahahahahaha lol xdelah, aku beli time promosi je . 

Jenama Pecuci muka yang dicadangkan 
*Etude House

*Jenama mahal dari korea dan jepun




(haha tak guna siak blogger ni , cadangkan benda mahal) aku cadangkan je , aku pun pakai jenama simply siti yang kaler pink uh.... boleh la... ngam...aku xbnyak masalah sangat pun.

Tapi aku tidak menyokong penggunaan jenama , Fairi and lovely , safi , shahirah 
maybe sebab kulit aku tak sesuai dengan produk tu , walaupun kat produk tu nyatakan dengan megah
SESUAI UNTUK SEMUA KULIT 
alee utoo la ..hoho...

3. Masker add on

korang boleh dapat masker yang murah kat SASA (bila dtg promosi lah) 
pakai seminggu 2 kali je , yang ni terpulang kalau korang nak cuba ke tak. korang nak guna putih telur sebagai mask pun boleh , xdehal .

menurut aku la , mask jenis macam ni menjaga kulit kita dan membina kembali struktur wajah kita..hee 

Sebaiknya pakai selepas korang wap kan muka... so dia lagi mudah menyerap....nampak ni bukti aku beli kat SASA masa promosi and dapat bnyk free gift lagi masker...
hoho

Lastly .. Actually aku baru start minum kolagen jenama KINOHITMISU , so tak tau lagi hasilnya...kalau hasilnya memang gila pundek nampak..kalau aku rajin,nanti aku share argh...hahaha

k la aku dah tahap bosan , sebab aku dah mula malas nak taip2.... 
roomate aku dh mula start dah ganggu aku.....kena layan...nnti kesian dia rasa forever alone lah plak
hahaha

after this aku share citer lain lak, Assalam cu ols , Goodnight ! mmmuahhh
xoxo Zarith

No comments:

I love art